Vad händer om jag inte betalar avgiften?

Föreningen är beroende av att samtliga betalar sin avgift till föreningen i tid, för att på så sätt säkerställa att föreningen fortsatt har hälsosam ekonomi och därmed kan betala sina avgifter för den service som erbjuds. Det händer ibland att man missar en betalning, och då är det viktigt att man fullföljer denna omgående så snart som möjligt. Vid händelse om utebliven betalning är det viktigt att man utan dröjsmål kontaktar föreningens förvaltare och meddelar detta.

Utebliven betalning drar alltid med sig extrakostnader för bostadsrättsinnehavaren och eftersom det är viktigt att föreningen får in avgifterna så föreligger följande process:

  • I första skedet skickas en påminnelse ut från förvaltaren om utebliven inbetalning, vilket då även är behäftat med en påminnelseavgift och anmodan om omgående betalning.
  • Uteblir betalning skickas ärendet till Inkasso, vilket igen är behäftat med extrakostnader och anmodan om betalning.
  • Vid utebliven betalning på anmodan från inkassobolag skickas ärendet till indrivning.
  • Om indrivning ej är möjlig så kommer styrelsen att ta beslut om avhysning / försäljning av bostadsrätten via Kronofogde.

Bredablick Förvaltning
Box 6083
102 32 Stockholm